Dia
Dijous 7/05/2026
Hora
a les 19.00 hores
Lloc
Sala Nausica
QUE?
Presentació del llibre Por derecho de conquista: Represión y dominación borbónica en la Corona de Aragón (1705-1715) de Gerard Pamplona Molina (Universitat Autònoma de Barcelona)
Des d’una perspectiva europea comparada, l’obra aborda com la conquesta borbònica de la Corona d’Aragó va donar lloc a un procés de dominació militar caracteritzat per una repressió intensa que va contribuir decisivament a consolidar el règim de Felip V.
El llibre examina els mecanismes de control implementats pels felipistes arran del conflicte successori, les estratègies politicomilitars emprades per sotmetre i assimilar la població subjugada, així com possibles casos d’urbicidi i les seves motivacions polítiques i pragmàtiques. Lleida, en aquest sentit, hi juga un paper capçal, essent una de les ciutats que millor exemplifica aquestes dinàmiques: destrucció urbana, deportació poblacional, polítiques colonials i eliminació del model polític propi.